Home
  • Services
  • Ce faci daca activitatea firmei tale nu este previzibila?

Ce faci daca activitatea firmei tale nu este previzibila?

”Activitatea firmei mele nu este previzibila. Cu ce m-ar ajuta atunci bugetul de venituri si cheltuieli sau o previzionare de cash flow?”

Firmele care evită să lucreze în mod curent cu Bugetele de venituri şi cheltuieli, cu estimarea valorii viitoare a acestora, cu monitorizarea cash flowului faţă de cel previzionat, de obicei consideră că se află într-una din situaţiile de mai jos:
1. Produsele/serviciile pe care le vând sau sectorul lor de activitate nu este previzibil
2. Au fost mereu doar reactivi şi nu văd nici un beneficiu în a schimba asta
3. Li se pare un exerciţiu laborios, dificil şi consumator de timp/resurse şi deci prea complicat pentru a fi utilizat în mod curent.
Dacă această situaţie este valabilă şi pentru tine, îţi recomand să îţi dai ţie un răspuns cât mai onest posibil la aceste întrebări:

– Cum să am controlul banilor din firma mea?
– Cum să îmi fac afacerea mai profitabilă decât este acum?
– Cum să nu mai fiu luat prin surprindere de valoarea taxelor de plătit statului şi pe care le aflu în ultimul moment?
– Cum să îmi pot planifica cheltuielile şi resursele financiare pentru ele?

Pentru toate întrebările de mai sus răspunsul pe care îl doreşti îl găseşti prin management financiar. Asta înseamnă că da, ai nevoie ca cineva să îţi construiască un buget de venituri şi cheltuieli şi să te ajute să monitorizezi cât de aproape sau departe eşti de obiectivele pe care ţi le-ai propus, să îţi urmărească fluxul banilor din firmă (cash flow) şi să te avertizeze unde pot apărea problemele înainte ca acestea să apară.

Dar hai să ajungem mai la concret:
Să luăm situaţia în care, poate, faci parte din categoria proprietarilor de afacere care consideră că activitatea firmei lor nu poate fi previzionată. Dacă vei continua să faci ceea ce ai făcut anul trecut şi dacă nu se modifică nimic (în bine sau în rău) în economie, vei obţine exact acelaşi rezultat ca anul trecut, corect? În aceste condiţii, ai putea totuşi anul acesta să obţii un profit mai mare?

Ei bine, răspunsul meu este: Da, ai putea…. Dacă, de exemplu:
– ai ştii care sunt gamele de produse/servicii care contribuie cel mai mult la realizarea de profit şi care din ele îţi aduc pierdere,
– daca ai reuşi să îţi planifici cheltuielile în funcţie de încasări astfel încât să accesezi cât mai rar linia de credit pentru urgenţe şi deci să îţi reduci acest cost, etc.

Dar dacă, în acelaşi exemplu de mai sus, ai fi în situaţia unei creşteri importante a vânzărilor, sau în faţa unei noi oportunităţi de dezvoltare a afacerii? Cum ar trebui să arate structural afacerea ta astfel încât să nu pierzi hăţurile? Dar dacă vânzările vor scadea? Cum îţi vei ajusta afacerea astfel încât sa nu îi distrugi motorul?

Managementul financiar nu este un glob de sticlă! Se bazează pe înţelegerea la nivel de detaliu a structurii financiare şi economice a unei afaceri, se bazează pe utilizarea scenariilor de business şi pe abilitatea de a deveni proactiv, de a depista zonele cu probleme din afacerea ta astfel încât să ai timp să le corectezi, să le îmbunătăţeşti pentru ca la final să te bucuri de un rezultat mai bun.